עמודי עירוב עקומים

 שיעור 4 -  עמודים עקומים
 
בשו"ע ובמשנ"ב לא נתבאר דין עמודים עקומים, האם ועד כמה פוסלים את העירוב. אך מקור הלכה זו בחזו"א סימן ע"א ס"ק ו' וי"א, ובחכמת שלמה[1] וראשית נקדים אלו בעיות נוצרות במבנה צורת הפתח בעמודים עקומים:
  1. קנה על גבי י' טפחים התחתונים – גובה מחיצה היא עשרה טפחים מן הקרקע. וגם במזוזות של צורת הפתח, עיקר המחיצה הוא העשרה טפחים התחתונים. משום כך הקנה העליון צריך לעבור מעל עיקר המחיצה. אך במקרה שהעמוד מתעקם הקנה מעל החלק העליון של העמוד, אך לא מעל העשרה טפחים התחתונים.
  2. גוד אסיק – הלכה למשה מסיני שאמרינן "גוד אסיק" כלומר מחיצה שיש לה את הגובה הנצרך, עולה כלפי מעלה עד הרקיע, או עד בליטה שמעליה. עליה זו נעשית בקו ישר כלפי מעלה. וגם במקרה שהמחיצה אלכסונית, הגוד אסיק לא ימשיך את האלכסון אלא יעלה בקו ישר. ולכן בכל מקרה שהקנה העליון לא נוגע בעמוד, במידה וצורת הפתח לא ישרה והקנה ממוקם בהמשך האלכסון, הקנה העליון אינו על גבי העמוד, אלא בצדו.
  3. פתחי שימאי – דרך העולם לעשות פתחים ישרים, במדיה והקנים עקומים בצורה שהפתח אינו מתוקן / הרוס – צורת הפתח תפסל.
 
חלק א' ו ב' – קנה מעל י' טפחים תחתונים, וגוד אסיק:
בחזו"א מחלק בין אופנים שונים של אלכסון:
  1. כששני הקנים נוטים כלפי תוך צורת הפתח – כשר מדין פתח העשוי ככיפה. (ובתנאי שהקנה על גבי העמודים ממש)
  2. אם שני הקנים נוטים כלפי פנים, וראש קנה אחד נוגע בחברו ללא משקוף – לטור כשר ככיפה, לרמב"ם פסול. ויתכן דאף לטור פסול.
  3. כששני הקנים פונים כלפי חוץ צורת הפתח, והחלק התחתון של קנה אחד נוגע בחברו, תלוי במחלוקת רש"י ותוס' בספינה האם יש חסרון בכך שגדיים בוקעים תחת האלכסון.
  4. כששני הקנים פונים כלפי חוץ צורת הפתח, ויש ד' טפחים ביניהם על הארץ – כשר משום שהקנה העליון עובר גם מעל העשרה טפחים התחתונים.
  5. קנים ישרים, והמשקוף שעליהם בנוי משני אלכסונים – כשר ככיפה.
  6. כששני הקנים פונים לצד חוץ או פנים באופן שווה – בס"ק ו' כתב החזון איש שכשר כמחיצה אלכסונית. ובס"ק י"א כתב שאין מקור נאמן להכשיר צורת הפתח כמחיצה אלכסונית.
  7. כשהקנה באלכסון והחוט לא נוגע בעמוד אלא נמצא באויר בקו המשך האלכסון – פסול. אם החוט מעל סוף העמוד כלפי מעלה, ולא כהמשך האלכסון – כשר.
  8. כשעמוד אחד ישר ואחד נוטה כלפי חוץ או פנים – יש להסתפק האם אנשים עושים פתח כזה.[2]
  9. אם הקנה העליון נוגע במזוזות – גם אם המזוזות עקומות – כשר.
 
חלק ג' – פתחי שמאי
  1. כשקנה אחד ישר ואחד עקום, יתכן והוי פתחי שימאי.
  2. כשקנה אחד נוטה כלפי פנים ואחד כלפי חוץ – פסול דאין דרך לעשות פתח כזה.[3]
 
החכמת שלמה פסל בכל מקרה של עקמומית – משום שהקנה העליון אינו ע"ג המזוזות.[4]
 
שיעור האלכסון
מחיצה אלכסונית - החזו"א כתב בסוף ס"ק יא "גם צריך ליתן שיעור לאלכסון" וכוונתו למקרה שהוא הכשיר כששני הקנים פונים לאותה רוח, והקנה העליון נוגע במזוזות – מהו שיעור האלכסון:
  1. פחות מתל המתלקט – ובתנאי שהיא גבוהה י"ט מן הקרקע – אפשר דפסול.
  2. יותר מתל המתלקט – לחזו"א כשר (אך הסתייג שאין מקור נאמן לסברא זו)
קנה העליון לא תחת הי' טפחים התחתונים – תלוי ברוחב העמוד וכד' – ויש לבדוק במציאות האם תחת הקנה העליון יש מזוזות עד הקרקע.
גוד אסיק – במידה והחוט לא נוגע בעמוד – צריך לבדוק שהחוט נמצא מעל המזוזות בקו ישר כלפי מעלה.
פתחי שימאי מצאנו באחרונים שיעורים שונים:
  1. כל שהוא.
  2. ג' טפחים בין ראש העמוד לבסיסו.[5] (בקו אוירי)
  3. עקמומית הנראת לעין.[6]
  4. פחות מתל המתלקט.[7]
 
כפי הנתבאר בעמודים עקומים ישנם שתי בעיות עיקריות א. אין עמוד תחת החוט ב. גוד אסיק ממשיך כלפי מעלה ברוחות העולם ולא כהמשך של האלכסון.
ניתן לפתור שני חלקים אלו במידה ומקפידים שהקנה העליון יהיה מונח ונוגע במזוזות:
  1.  במקרה זה למרות שתחת החוט אין עמוד סמוך לארץ, אך כלשונו של החזו"א "כשהתקרה נוגעת בקנים מתאחד הכל ומשתלם הפתח במזוזות ומשקוף"
  2. במקרה זה אין אנו נזקקים לגוד אסיק, ואין משמעות לאיזה כיוון ה"גוד אסיק" מעלה את המחיצה.
 
סיכום
העירובין כיום מורכבים מעשרות ומאות עמודים, בכל מקרה שעמוד אחד מתעקם אנו נכנסים למקרים ד' ה' לעיל (פתחי שימאי) שעמוד אחד ישר ואחד נוטה, או שאחד נוטה לכיוון אחד, והשני לכיוון אחר. בזמן בניית העירוב יש להקפיד ככל שניתן שכל העמודים יהיו ישרים לגמרי, וכן כשעמודים מתעקמים יש אפשרות בשיטות שונות ליישרם, או לחילופין להניח לחי ישרה תחת החוט. ויש להקפיד לפחות במקרה שהעקמומית נכרת לעין – לתקנם.
וכן יש להקפיד שהחוט יגע, ויהיה מונח על גבי העמוד.
 
 


[1] על השו"ע סוף סימן שסב
[2] נתיבות שבת פרק יט הע' פה
[3] שם
[4] וז"ל וכ' "לענין עירובין כיון דלא באמת פתח ובעינן שיהיה לו כל צורת הפתח ואם עשאו מן הצד לא מהני, א"כ ה"ה נמי אם הם נוטים, א"כ הוי כאלו החבל שלמעלה אינו מונח כנגד הקנים של מטה רק מן הצד ולא הוי לו דין פתח רק בעינן שיהיו זקופין ממש והחבל עליהם"
[5] גרש"ז
[6] נתיבות שבת
[7] ויתכן שהחזו"א קאי רק כששני הקנים פונים לאותו כיוון.

Coi בניית אתרים
0
דף הבית טלפוןwaze