עומד מרובה על הפרוץ

יחידה ג' - מחיצות הלכתיות
​​​​​​​שיעור 3 - עומד מרובה על הפרוץ

 

מקורות
תלמוד בבלי מסכת עירובין דף טו עמוד ב
איתמר: פרוץ כעומד: רב פפא אמר: מותר. רב הונא בריה דרב יהושע אמר: אסור. רב פפא אמר: מותר, הכי אגמריה רחמנא למשה: לא תפרוץ רובה. רב הונא בריה דרב יהושע אמר: אסור. הכי אגמריה רחמנא למשה: גדור רובה.
תלמוד בבלי מסכת עירובין דף טו עמוד ב
כל פירצה שהיא כעשר אמות - מותרת, מפני שהיא כפתח, יתר מכאן - אסור.
 
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שסב סעיף ט
פרוץ כעומד, מותר בין בשתי בין בערב; ובלבד שלא יהא במקום א' פרוץ יותר מעשר. אבל עד עשר אמות מותר, מפני שהיא כפתח.
 
"שיעורין חציצין ומחיצין הלכה למשה מסיני" אחד מן ההלכות שנמסרו בסיני ביחס להלכות "מחיצות" שאין צריך מחיצה פיזית שתקיף את כל המקום, אלא ניתן לסגור במחיצה הלכתית הנקראית "עומד כפרוץ" ( המכונה "עומד מרובה על הפרוץ") וכפי שהגמרא מבארת שכשנאמר למשה בסיני לגדור, נאמר לו: "אל תפרוץ רובה"  כלומר אתה צריך לדאוג שלא יהיה רוב המחיצה פרוצה, אלא די בעומד כפרוץ, כלומר די ב 50% גדירה.
להלכות אלו פרטים רבים, וכדי להשתמש בעירוב בעומד מרובה על הפרוץ צריך לדעת את הפרטים השונים. בעקבות הלכה זו בעירובין רבים משאירים פרצות שנסגרות בעומד מרובה, אך די באי ידיעת פרט אחד, כדי שהפרצה תפסול את העירוב, משום כך הוראת הרבנים שלא לסמוך על עומד מרובה, אלא לדאוג שלמלא הקיף העירוב יהיה, או מחיצה או צורת הפתח. במסגרת שיעור זה נכיר את הכללים הבסיסים של "עומד מרובה" ואת הטעויות הנפוצות.
 
גודל הפירצה
עומד מרובה סוגר פירצה של עד עשר אמות. כפי שמבואר במשנה בדף טו: ובשולחן ערוך סימן שסג סע' ט' – הטעם הוא שעד שיעור זה נחשב הדבר כפתח, אך יותר מכך גם אם יש עומד מרובה על הפרוץ, אי אפשר להגדירו כפתח.[1]
מיקום הפרצה
מכח הסברא הנ"ל אם הפירצה בקרן זווית שאין דרך לעשות שם פתחים, אין ניתרת בצורת הפתח.
זווית הסגירה
לצורך הסגירה אנו לוקחים את העומד הסמוך לפירצה, וממשיכים את הזווית של הכותל בקו ישר לכיוון הפירצה – משום כך במידה והכותל מהצד השני אינו ממש המשך של הקו הדמיוני של המשך הכותל, לא נוכל לומר עומד מרובה. (ומצוי מאוד בגדרות רשת שיהיה קשה מאוד לדעת היכן בדיוק צריך שיתרחש המפגש בין הצדדים – ויש להניח משהו רחב בסוף הפרצה, שודאי יהיה מול הזווית של העומד הסותם את הפרצה)
הלכה זו משמעותית בכל מקרה שהעומד אינו ישר לגמרי, כגון שהולך בזיגזג, או שבסוף הגדר יש סטיה לאחד מן הצדדים, או גדר שיש לה מדרגה, בכל המקרים האלה יש לדון היטב לאיזה כיוון יש להמשיך את הסגירה של הפרצה, והיכן מסתיימת הפרצה. לדינים אלו צריך בקיאות רבה, וכן לדעת לחשב את רוחות הרשות, ביחס לרוחות העולם, משום כך בכל מקרה שהכותל לא ישר, או שצדו השני של הפרצה לא נמצא ממש מול ובקו אחיד אם "העומד" אין להשתמש בהלכה זו.
עומד של רוח אחת
כשאנו סוגרים בעומד מרובה לא מחשבים את כל העומד של ארבעת הצדדים, אלא רק את של הרוח שבה נמצאת הפירצה.[2]
מחוץ לרשות
אנו מתייחסים רק לעומד והפרוץ שבתוך הרשות – פירצה מחוץ לרשות לא מצטרפת לבטל את העומד.[3] (מקל בפירצה בקרן זווית) – וכן עומד מחוץ לרשות לא סותם את הפרצה בתוך הרשות. – הלכה זו היא טעות נפוצה שבודקים את המחיצות עומדים מבחוץ ורואים קיר גדול מן הפרצה ומתירים את הפירצה. אך אם נעמוד בתוך הרשות לא נראה את קיר "העומד" אינו יכול לסגור את הפרצה. (כגון שני בניינים סמוכים, שהפרצה פחות באורך קיר הבנין, העמוד בין הבניינים לא רואה את הקיר, אלא פרצה מלאה)
עומד מרובה ע"י צורת הפתח
שיטת החזו"א שבמידה ובין צורת הפתח למחיצה יש פירצה פחות מי' אמות, ניתן לומר "עומד מרובה" וצורת הפתח תסתום את הפירצה שבצידה.[4] אך בין צורת הפתח לצורת הפתח לא אומרים עומד מרובה על הפרוץ.
עומד מרובה במבוי
למבוי דינים שונים, ופירצה ברוחב ד' טפחים כנגד פתח המבוי – פוסלת. ואינה ניתרת בצורת הפתח. רחובות שלנו נחלקו הפוסקים כיצד להגדירם, אך במידה ונחשבים כמבוי, יש להזהר במידה ויש שני פירצות בשתי רוחות הנסגרות בעומד מרובה. וגם משום כך נהגו שלא לסמוך על פתרון זה.
 
כפי שהקדמנו, בשעור זה עסקנו בעיקרי הדינים של עומד מרובה. ישנם נושאים נוספים שלא עסקנו בהם בשיעור זה, אך די בהם כדי להמחיש עד כמה מחיצה זו יש בה פרטים שונים.
  • עמוד מרובה משני צדדים
  • פרוץ מצטרף לעומד
  • כותל עם זוויות משתנות
  • פרוץ משני צדדים
  • עומד מרוחק מהפרצה
  • אוירא מהאי גיסא ומהאי גיסא
  • פרוץ כעומד משני צדדים
  • עומד מרובה לגובה
  • עומד מרובה מפי תקרה ומגוד אסיק
ולצורך שימוש "בעומד מרובה" בעירוב יש להקיף את מכלול הנושאים הנ"ל.
 
 
 
 
 
 


[1] אלא אם תחום בצורת הפתח.
[2] חזו"א סימן ע' ס"ק ז'
[3] חזו"א סימן סה ס"ק מה.
[4] חזו"א סימן ע' ס"ק יד.
Coi בניית אתרים
0
דף הבית טלפוןwaze